Veckans fråga: Vilken lösenordshanterare använder du?

Permalänk
Relik 📜

Bytte från LastPass till Bitwarden i veckan. Extremt smidig övergång faktiskt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

googles.

den duger just nu.
börjar det hända underliga saker ska jag byta till en bättre

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Finns inte nåt som är gratis i denna värld, är det gratis då är det DU som är prislappen.

Jovisst känner jag Open Source, har använd Linux sen 1998. Men det finns oftast många hål, och ofta 1-2 utvecklare på ett varje projekt vare sig en driver, ett script här och där, en systemfil m.m som ihop blir många, men hur många kollar källkoden och hur ofta?

Jag litar inte på nån lösenords hanterare, så jag har ett pengaskåp vart jag låser in 3 välfyllda papper med 100 tals lösenord, ofta mycket avancerade (exempel: X6keSotl8Emzx.e1.- ) etc. och dom återanvänds inte på varje sajt. Då minimeras chansen för att om någon har komprometterad lösenords-hanteraren, så blir det ingen jackpot med alla mina lösenord. Hackas ett - så hackas inte alla.

Är det inte jobbigt att öppna kassaskåpet flera gånger om dagen och knappa in långa lösenord manuellt?

Det är alltid en balansgång med säkerhet/bekvämlighet. För mig personligen har jag inte något som är såpass viktigt att jag skulle orka med din metod ovan. 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är det inte jobbigt att öppna kassaskåpet flera gånger om dagen och knappa in långa lösenord manuellt?

Det är alltid en balansgång med säkerhet/bekvämlighet. För mig personligen har jag inte något som är såpass viktigt att jag skulle orka med din metod ovan. 😀

Näh, det är mkt. sällan jag behöver öppna det.
Huvudlösenordet till jobbet och datorn har jag i huvudet (primärt muskelminne).

När jag har behov för wifi lösenord, netflix, youtube, prime etc. så är det bara när jag har köpt en eller annan ny grej.
Nu är det flera som har skrivit att dom tycker "att jag måste öppna skåpet varje dag"...

...men hur i he.... seriöst, står det SÅ dåligt till med minnet i dagens ungdomar att ni inte kan lära någon rader med tal och tecken utan att behöva ett papper varje dag av livet??!?

Permalänk
Medlem

Familjen kör LastPass med delning
Keepass på jobbet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Flikar in med att det faktiskt är precis så enkelt som man bara kan hoppas att det ska vara.
Det är inget trixande. Så skönt när sånt för ovanlighetens skull bara funkar 😁

Ooh, får ta och kolla upp detta omgående då

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av snigelfar:

Samma. Jag antar att de är en nextcloudserver som du äger själv?

Japp, inte förtjust i att ha saker liggandes hos andra som man inte har kontroll över

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Apples inbyggda

Permalänk
Medlem

Enpass privat, keepass på jobbet.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Lastpass fram tills att de annonserade ändringen, Bitwarden sen dess och det fungerar bra

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

I en krypterad .rar packad fil med alla som .txt på ett fristående USB-minne. Inlåst i ett träetui inlagt i ett Franz jäger!

Eller inte.. ett för skräp ett annat för viktigare.

Permalänk
Medlem

Använder Keeper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Näh, det är mkt. sällan jag behöver öppna det.
Huvudlösenordet till jobbet och datorn har jag i huvudet (primärt muskelminne).

När jag har behov för wifi lösenord, netflix, youtube, prime etc. så är det bara när jag har köpt en eller annan ny grej.
Nu är det flera som har skrivit att dom tycker "att jag måste öppna skåpet varje dag"...

...men hur i he.... seriöst, står det SÅ dåligt till med minnet i dagens ungdomar att ni inte kan lära någon rader med tal och tecken utan att behöva ett papper varje dag av livet??!?

Nja, just nu har jag ca 300 poster i min lösenordshanterare, även skönt att spara bilagor, historik över ändringar och auto type vilket är gött för att bespara ens fingrar. Dessutom har det varit policy att använda det på flera företag jobbat på.

Varför ska jag göra plats för meningslösa lösenord i hjärnan när jag kan fokusera på annat, t ex jobbet? Absolut går det men varför skulle jag inte använda bra verktyg när det finns? Ineffektivt helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Egenhostad bitwarden

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av StefanBe:

Eller inte.. ett för skräp ett annat för viktigare.

Så att alla viktiga saker blir stulna samtidigt när det lösenordet läcker?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Bitwarden. Kör den med Docker på en Synology NAS.
Nöjd med att min data inte ligger i något moln.
Funkar perfekt att köra med mobil och dator. Allt på ett ställe.
Dessutom helt gratis. Förutom tiden man la ner på det då. För min NAS hade jag ändå.

Visa signatur

CPU: Core i9-9900K | GPU: ASUS GeForce ROG Strix RTX 2080 OC | Moderkort: Gigabyte LGA1151 Z390 AORUS XTREME | Minnen: Corsair Dominator RGB DDR4 (4x16GB) 3200 Mhz | Kylare: Corsair Hydro H150i PRO | PSU: Corsair 850X | HD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 2TB | Chassi: Mitt bord (denna signatur är gammal nu)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Så att alla viktiga saker blir stulna samtidigt när det lösenordet läcker?

Det är därför det är så bra med Keepass eftersom man kan använda key files. Så även om någon lyckas få tag i ditt lösenord, t ex med en keylogger, så måste du även ha tillgång till filen. (som kan vara vilken som helst).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

...men hur i he.... seriöst, står det SÅ dåligt till med minnet i dagens ungdomar att ni inte kan lära någon rader med tal och tecken utan att behöva ett papper varje dag av livet??!?

Mitt minne blev definitivt sämre när jag passerade 40. Jag har ingen som helst lust att hålla koll på 100+ lösenord som är >15 tecken långa med helt slumpvisa bokstäver, siffror etc. Jag har ett 43 tecken långt lösenord till min lösenordshanterare som jag nöjer mig med att hålla koll på.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baxtex:

Det är därför det är så bra med Keepass eftersom man kan använda key files. Så även om någon lyckas få tag i ditt lösenord, t ex med en keylogger, så måste du även ha tillgång till filen. (som kan vara vilken som helst).

Samma sak med 2FA (framför allt de bättre sorterna, dvs framför allt INTE SMS).
Obs dock att inlägget handlade om att ha samma lösenord till allt viktigt, och inte att lagra allt i lösenordshanterare.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Kör med Safeincloud

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Mitt minne blev definitivt sämre när jag passerade 40. Jag har ingen som helst lust att hålla koll på 100+ lösenord som är >15 tecken långa med helt slumpvisa bokstäver, siffror etc. Jag har ett 43 tecken långt lösenord till min lösenordshanterare som jag nöjer mig med att hålla koll på.

Och när har man behov att komma ihåg 100+ lösenord dagligen? I vilket scenario?
Allt jag behöver dagligen är 2-3 lösenord, ett till jobbet, ett till hemmet etc... annars har vi ju BankID etc... till allt annat.

Alla dom andra lösenord behövs sällan, såsom netflix, amazon prime till smart tv'n etc, wifi lösenord, det är ju inte så att vi ska skriva in dom dagligen.

Nu har jag svarat på denna fråga 3 ggr, och får jag ett till citat med det ovanför (som i min värld är - tänk lite för ni skriver snälla), så blir det inga flera svar härifrån, jag är inte sur - jag begriper bara inte eras uppfattning av problemställningen.

Permalänk
Medlem

Kör med SafeInCloud sedan flera år tillbaka, tycker det funkar kanon

Visa signatur

>>> Rigg: FD Define Mini | Corsair HX750 | Asrock Z270M Pro4 | i5 6600k | Cooler Master Hyper 212 | 2x8GB Corsair Vengeance CL16 3000Mhz | MSI RTX2060 AERO 6GB | Samsung 830 256GB | Seagate 1TB SSHD <<<

Spela så mycket du orkar, och helst lite till ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Och när har man behov att komma ihåg 100+ lösenord dagligen? I vilket scenario?
Allt jag behöver dagligen är 2-3 lösenord, ett till jobbet, ett till hemmet etc... annars har vi ju BankID etc... till allt annat.

Jag behöver använda betydligt mer än 1 lösenord på jobbet. Jag tror inte att jag är speciellt unik. BankID fungerar rätt så uselt på internationella tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Vinsten ligger ju i att man kan ha unikt starka lösenord för varenda tjänst man använder. 15-20st är väl inte ovanligt. Lyckas du verkligen hålla så många lösenord i minnet? Jag tror det är rätt unikt i sådana fall

Ja jag har ett unikt starkt per tjänst/användare, just nu ett 30 tal.
Jag associerar tjänsten/användaren till de första tecknen i lösenordet och sedan tar muskelminnet vid. Antar som du skriver att de flesta inte gör det utan använder hanterare istället.
Bonus är ju när man slumpar fram användarnamnet också så det ser ut som man loggar in med 2 x 20 tecken skräp.
preskriberat: doWOct_129 <- lösenord vi hade till tele2s swipnet (internet) på tidigt 90tal (för man fick skriva in det varje gång man skulle connecta )

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Byte från LastPass till Bitwarden för några veckor sedan.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | CPU: Intel Core i7-10700K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SDD: Samsung 980 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | HDD: 2 x WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB | Audio: Sound Blaster X-Fi Titanium | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: ASUS TUF Gaming VG27BQ | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Har kört KeePass i många år och tycker det är fantastiskt bra. Dock är det inte helt smidigt när man vill komma åt från flera datorer och mobil. Har testat Bitwarden och tanken är att jag ska migrera allt dit, men önskar att Bitwarden hade ett lite modernare och smidigare gränssnitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Ja jag har ett unikt starkt per tjänst/användare, just nu ett 30 tal.
Jag associerar tjänsten/användaren till de första tecknen i lösenordet och sedan tar muskelminnet vid. Antar som du skriver att de flesta inte gör det utan använder hanterare istället.
Bonus är ju när man slumpar fram användarnamnet också så det ser ut som man loggar in med 2 x 20 tecken skräp.
preskriberat: doWOct_129 <- lösenord vi hade till tele2s swipnet (internet) på tidigt 90tal (för man fick skriva in det varje gång man skulle connecta )

Coolt, iof så kanske det inte är så konstigt egentligen. Förr hade man ju familjens och alla kompisars telefonnr memorerade. Idag kan jag knappt mitt eget.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Har kört KeePass i många år och tycker det är fantastiskt bra. Dock är det inte helt smidigt när man vill komma åt från flera datorer och mobil. Har testat Bitwarden och tanken är att jag ska migrera allt dit, men önskar att Bitwarden hade ett lite modernare och smidigare gränssnitt.

Jag har också kört keepass i många år, men bytte nu denna månad till Bitwarden. Jag tycker att Bitwarden har ett modernare gränsnitt än Keepass. Keepass är ett klassiskt program med massa små knappar och massa inställningar (som jag gillar mest) medans Bitwarden har de enklaste sakerna bara. Smidigare gränssnitt i Bitwardens plugin skulle man önska, designvalet är lite konstigt ibland. Ett tips om du ska fixa och dona med inloggningar är Bitwarden Dekstop mycket bättre än pluginet eller webben.

Annars är jag riktigt nöjd med Bitwarden, helst att det fungerar att synca mellan dator och telefon till skillnad mot Keepass som inte har en offentlig Android-app.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av squix:

Kör med Safeincloud

Jag med, otroligt nöjd och dessutom behövs ingen prenumeration.

Permalänk
Medlem

Bitwarden Premium (85 SEK för ett år är nada) med Yubico Security Key NFC.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro